-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35856 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

مباهله به چه معناست و آيا در زمان حاضر نيز ميشود با مخالفان اسلام مباهله كرد؟
مباهله در لغت عرب به معني درخواست عذاب بر مخالف در اعتقاد است و براي اولين بار پيامبر آماده شد تا با سران مسيحي منطقه نجران به مباهله برخيزد و حتي دست حسن و حسين را گرفت و با دختر و داماد خود در گوشه بيابان حاضر شد، و منتظر آن گشت كه سران مسيحي نجران از اسقف و كشيش براي مباهله حاضر شوند ولي آنان با مشاهده آيات صدق پيامبر عقب نشيني كردند و پرداخت جزيه را بر مباهله برگزيدند.
اين معجزه يعني مباهله براي اثبات صدق دعوي در قلمرو و عقائد باقي و پايدار است و هم اكنون نيز اين دعوت باقي است و لازم است به سمع مخالفان اسلام برسد. آنان از هر فرقه و گروهي باشند اگر به خدا ايمان دارند، در سرزمين دور از اجتماع آماده مباهله باشند و طرفين بر عليه يكديگر از خدا عذاب بطلبد، آنگاه ببينند عذاب خدا فرود ميآيد يا نه و اگر فرود ميآيد كدام يك از دو طرف را طعمه خود قرار ميدهد؟
مرحوم علامه طباطبائي در مورد مباهله چنين ميگويد:
هر فرد با ايمان با تأسي به نخستين پيشواي اسلام ميتواند در راه اثبات حقيقتي از حقائق اسلام با مخالف خود به مباهله بپردازد و از خداوند براي او درخواست عذاب كند.
و هر فردي از مسيحيان و كليميان كه بخواهند اين معجزه الهي را از نزديك مشاهده كنند. ميتوانند با فردي از افراد با ايمان اسلام در مورد حقانيت اسلام به مباهله بر خيزند و نتيجه آن را با ديدگان خود مشاهده نمايند.
امام صادق (ع) به ياران خود همين دستور را ميداد كه مخالفان را به مباهله دعوت كنند يكي از ياران آن حضرت به نام ابو مسروق به حضرتش گفت: من با مخالفان با آيه «وَاُولِي الأمْرِ مِنْكُمْ» نساء/59. بر فضيلت و پيشوائي شما استدلال ميكنم آنان ميگويند اين آيه مربوط به فرماندهان سپاه است و وقتي با آيه «اِنَّما وَلِيُّكُم اللهُ وَرَسُولُهُ...» مائده/55. بر امامت علي(ع) احتجاج ميكنم ميگويند: اين آيه مربوط به افراد با ايمان است نه شخص خاصي و هر موقع با آيه «اِلّا المَوَدَّةَ فِي القُرْبي» شوري/23. استدلال ميكنم، مخالفان ميگويند: اين آيه مربوط به تمام بستگان پيامبر است.
امام صادق (ع) در پاسخ سائل فرمود: در چنين صورت آنان را به مباهله دعوت كن آنگاه نحوه مباهله را بيان كرد و فرمود: چيزي نميگذرد مگر اينكه آثار مباهله ( نزول عذاب) را مشاهده ميكني. (كافي، 2/ كتاب دعا، باب مباهله).

: آية الله جعفر سبحاني
منشور جاويد ج 10

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.